Alla inlägg under september 2005

Av Caro - 30 september 2005 00:00

Mitt flyg fran Ryssland var ca 2 timmar sent. Kom till Beijing typ 12 pa dagen (typ 6 pa morgonen svennetid) och efter det var det fullt fart. Tog bussen fran flygplatsen och passerade Himmelska Fridens torg med ca en kilometer, som jag blev tvungen att ga tillbaka i osregn. Trots packning pa ryggen, kasst vader och lite besviken over att flyget var sent sa var jag varldens lyckligaste manniska. Jag var framme i mina drommars land.

Pa vag till Leos Hostel II maste jag sett javligt vilsen ut for det kom fram en studentska som undrade var jag skulle. Kunde knappt forsta hennes engelska i borjan, men efter ett tag lossnade det och jag garvade at hennes beskrivning av Beijing. "The shopping capital of the world!", sa hon och skrattade. Gillade henne genast. Kan ocksa tala om att jag hade INTE hittat till Leo's utan hennes hjalp. Val pa stallet kollar jag pa rummet (utan badrum) och det var tillrackligt rent for att kunna ata fran golvet. Stupade i sang och vaknade inte forran klockan 21.

Jakten på mat börjar. Som tur var regnade det inte alls pa kvallen. Det var ca 20+ och otroligt kvavt i luften. Kopte en pannkaka som var fylld med gronsaker och det var gott och mattade. Gick till Himmelska fridens torg och blev helt overvaldigad av att bara vara dar. Fatta hur lange och hur ofta jag sagt att jag ska skulle hit? Det har var min drom och jag lever ut den. Helt underbart.

Promenaden varade pa runt tva timmar och sen borjade allt sa smaningom att stanga. Pa vagen tillbaka ar det en lite kines som tog sig modet att prata med mig, han ville ova pa sin engelska och vi snackade en lang stund om Nationaldagen som firas imorrn, 1:a oktober. Han var fascinerad over att jag kom fran Sverige och stallde en lang rad fragor.

Forsokte sova men det gick ingen bra. Gick ner till samlingsrummet och dar sitter tva irlandare och en engelsman och lirar kort. Det var deras sista dag har och de tankte inte ga och lagga sig. drack lite Tsing Tao Beer och snackade till 05. Jag skulle upp 06.30 for att ga pa en guidad tur upp til MUREN.

Vi var en grupp pa fem pers som skulle till muren och vi skulle ha akt 0730 om det inte varit for att nan dum javel forsov sig. Undertecknad. Sjalvklart. Turen pa muren var hanforande. Det var fucking outstanding och skitjobbigt att knata pa den hojden nar det ar 25 grader varmt och kvavt. Jag fattar inte att jag klarade av att ga fran 6:e tornet till 14:e (en braaaa bit) pa fastande mage. Efter turen kakade vi dumplings och restaurangtjejen forsokte rippa oss pa pengar. Det hela slutade med att, efter en kvarts tjafsande, vi betalade det vi ville och sen drog vi darifran.

Pa vagen hem fran muren idag blev vi avslappta vid Silk Market and I went nuts. Kopte en Canada Goosejacka for 300Y nar forsaljaren ville ha 2000(!) for den. Jag tycker att jag blev hart rippad pa stalar, men jag ar skitglad. Hittar till Silk market sjalv nu och jag ska dit pa min sista dag (tisdag tror jag) och handla till jag inte orkar sta.

Zaijian!

Av Caro - 28 september 2005 00:00

Om exakt en timme och 36 minuter går min buss från St Eriksplan. Jag är hur nervös som helst! Planet går 15.30 från ARN, men jag vill gärna vara där några minuter innan incheckningen för att "byta ut" min handskrivna Aeroflot-blijett mot nånting som påminner mer om 2000-talets resebiljetter.

Har packat och blev inte ett dugg förvånad av att necessären väger mer än nånting annat i packningen. Innehållet består till mestadels av sånt som jag helst inte vill få användning av ; diarrétabletter, vätskeersättning mm...Usch...

-----

Sitter på Arlanda nu och har roat mig med att skriva ett jättelångt dagboksinlägg på bloggen när datorn kraschar och sen hade jag inget dagboksinlägg kvar. Mollan har berättat att det här hände henne jämt i när hon var i Asien, men jag har ju inte ens lämnat Arlanda.

Vid incheckningen får jag reda på att min väska väger 8,5 kg. Jag var så inte road! Tyckte att den vägde jättemycket när jag drog på mig den imorse. Om 8,5 kg känns som 25, hur fan känns då 20 kg, som jag för den delen är berättigad till?

Nu tändes skylten "go to gate". Bäst att göra som de säger.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2005 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards