Direktlänk till inlägg 25 november 2007

Den efterlängtade uppdateringen

Av Caro - 25 november 2007 15:50

Det var länge sen jag skrev och jag har saknat det. 
Det är inte på grund av lättja som jag försummat bloggen.
Nedan kommer en förklaring.

Vi jagade bostad och blev blåsta på den lägenheten vi blev erbjudna. Alla papper var i ordning, vi skulle skriva kontrakt en dag efter att jag skrivit förra blogginlägget, men tydligen gillade inte fastighetsägaren studentförsäkringen vi skrivit under som gjorde vår skola till borgensman. Det passade sig inte och ägaren ville att vi skulle skriva under en försäkring som kostade 10 gånger mer. Gjorde vi inte det så fick vi inte lägenheten.

Vår rektor ringde upp vår bostadsförmedlare och skällde ut honom. Självklart betalade vi inte 10 gånger mer för en försäkring som hade samma villkor som den försäkring vi redan hade, men ägaren ville ha den för att det var Japan-försäkringen som ALLA hade. Eller hur...Det var inga andra i klassen som tagit den försäkringen. 

Vi bytte bostadsförmedlare, vår försäkring gillades och en vecka efter det hade vi skrivit under kontrakt på ett fint kaninhål på 18 kvadrat, två minuter promenad från city och 2 minuter från skolan. Vi flyttade in den 2:a november och den 3:e november gick vårt kotrakt ut på studenthemmet. Internet beställdes, det första vi gjorde, och fick det för två dagar sedan. Det gick inte snabbt, men nu är vi online igen.

Det som var mest påfrestande för oss i det eviga letandet av lägenhet var att vi inte hade tid att vänta. Hittade vi en lägenhet vi gillade var det upp till fastighetsägaren att gilla oss eller inte och det var deras beslut som tog tid. Bostadsförmedlaren kunde säga "ja, han ska läsa villkoren och återkommer om tre dagar". "Villkoren" var ett A4 som tar fem minuter att läsa för en person som läser långsamt. Mitt i allt det här ska vi lära oss ett nytt språk, få högar med läxor, skaffa rymdvarelseregistrering, fixa mobiltelefon och utsättas för fler språkbarriärer och kulturkrockar.

Trots allt det här, trivs vi som fisken i vattnet.

 
 
Bijoruku

Bijoruku

25 november 2007 17:09

Oj, det där låter problematiskt! :o Tur att det löste sig ändå!

http://www.origo.bloggagratis.se

 
Ingen bild

fiskbulle

25 november 2007 20:18

Vad kul att höra från dig igen! Började nästan undra om det hänt nåt ;-)

 
Ingen bild

Storm

26 november 2007 11:10

Som sagt: YATTA!! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caro - 18 juli 2008 13:17

Som ni säkert redan förstått har jag bytt bloggportal. Att inte kunna blogga med iPhone var droppen som fick denna bägare av trassel och irritation på bloggen att rinna över och nu flyttar jag. Under veckan som gått har jag pysslat med design och ko...

Av Caro - 12 juli 2008 06:07

Gick inte så bra det där.   Denna blogg stödjer inte Safari i vanliga fall och definitivt inte Safari på iPhone, vilket jag tycker är tråkigt. Jag hade sett fram emot att blogga från Rilles telefon, men nu går inte det.    Överväger nu mer än någonsi...

Av Caro - 11 juli 2008 02:51

Rille kommer instövlandes, trött och svettig efter en sömnlös natt utanför Bic Kamera vid Kyoto Station. Jag får förklaringen att klockan 08.30 kom Bic Kamera-personalen och gav alla övernattare kölappar sen fick köarna också fylla i personuppgifter ...

Av Caro - 10 juli 2008 18:56

Rille sover inte hemma inatt.   Han sover med Brett utanför Bic Kamera i syfte att sätta handskarna på en iPhone som släpps imorrn klockan 11 imorrn.   Rille rapporterar live att det är runt 15 personer som står utanför Bic Kamera och att det kommer...

Av Caro - 10 juli 2008 18:31

Det har varit en tuff vecka med provresultat och ny grammatik till förbannelse. Efter skolan tog jag en siesta och vaknade 20.30. Skönt. Jag är piggare nu än på hela veckan, tänkte jag och drog till Starbucks.   Klockan har hunnit bli 21.30 när jag k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards