Alla inlägg den 7 oktober 2007

Av Caro - 7 oktober 2007 02:11

Vi rör mycket på oss varje dag. Innan huvudet träffar kudden har man somnat för att dagen efter kliva upp tidigt igen. Utforska. Bli förälskad i all denna neon som lyser upp staden efter solnedgången.

Det kejserliga palatset har otroligt vackra trädgårdar. Varje buske och häck är trimmade med millimeterprecision och träden ser ut som jättelika bonzaiträd. Man blev helt lugn av att bara titta på grönskan och andas in alla dofter. Fram till att vi såg ett par silkestrådar som ledde upp till ett träd, vill säga. En spindel. Ingen liten rackare heller. Kroppen var på 5-7 cm lång och färgen på kroppen var grön blandat med gul. Gul färg på vilken djur som helst betyder "rör ej" så vi pös därifrån, fascinerade. Vi stötte på fler såna under promenaden i trädgårdarna och trots att vi är spindelfobiker blev vi fascinerade.

Förra gången skrev jag om att vi kanske var på världens största övergångsställe. Jag hade fel. Det största övergångsstället i världen heter nog Hachiko's crossing, finns i Shibuya och nu har vi gått över den. Underbart kaos. Man fattar inte hur mycket människor det strömmar över den korsningen varje dygn. Vi äter lunch på restaurangen Lohb på 4:e våningen och har utmärkt vy över alla människor som krockar in i varandra, springer över vid rött och ibland blir tutade på. Förresten, det sägs att korsningen är döpt efter hunden Hachiko som i flera år mötte sin ägare där vid stationen och trots att ägaren gick bort sprang hunden dit ändå. Vovven har till och med fått en staty i närheten av korsningen, för att statuera lojalitet.

Igår besökte vi Harajuku och gick i Yoyogi park. Skulle besöka Mehji templet, men den var stängd och vi ska göra ett nytt försök imorrn. Vid bron till templet stod det två tjejer i vackra och gotiska - men ändå gulliga - klänningar som såg ut att vara tagna ur 1800-talet och posade med alla som vill fota dem. Gothic lolitas. Antar att vi kommer se fler av dem imorrn då söndagar ska tydligen vara samlingsdagen för alla med coola klädstilar och cos-players. Rille fotades med två tjejer dressade i kanindräkter. Bara i Harajuku.

Jag har aldrig sett så mycket neon som i stadsdelen Shinjuku. Lördag igår och det var ett helt sjukt myller med folk ute. Söker du fest? Följ neonljuset. Typ. Sprang in i ett varuhus vars målgrupp är tonårstjejer. Ehm. Ljudnivån och de jättesnygga kläderna var därefter. Jag har aldrig känt mig så amazon-kvinnlig i hela mitt liv. Hittills har jag inte träffat en kvinna i min längd. Misstänker att det blir svårt att hitta byxor här...

Vi söker barer högt upp för att få denna känsla av lyx jag senast upplevde när jag var i Shanghai och som jag aldrig kunde få i Stockholm. Vi satte oss på Wine bar på 9:e våningen och tog det lugnt. Alla dessa intryck, folkmyllret och ljudnivån gör en trött i huvudet. Servicen här är som inget annat vi upplevt tidigare.

Kära vänner, flytta hit.

Vi saknar er. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards