Direktlänk till inlägg 16 oktober 2007

Ute ur yrkesgarderoben

Av Caro - 16 oktober 2007 14:58

Innan jag blev student var mitt yrke tunneltågförare i Stockholm. Det är inte ens hälften så coolt som det låter, men det gav en lön varje månad under tiden jag försökte komma underfund med vad jag ville göra när jag blir stor. De som känner mig vet att jag varken gillar tåg eller mitt jobb. Kanske är det det som förklarar min likgltiga intresse för allt som har med räls att göra. Fram till det att jag såg Shinkansen, så att säga.

Tåget är flera, flera meter långt, har 16 vagnar och är så vit att det sticker i ögonen under soliga dagar. Nosen på denna Shinkansen modell 700 ser ut som en anknäbb och lite klumpig ut. Inuti är det gott om ben- och bagageutrymme. Städpersonalen står på rad när tåget kommer in och bugar när kunderna kliver ut för att sedan själva kliva in, damma, byta det vita nackskyddet och torka av ytor. De är klara på fem minuter blankt. Konduktörerna har fina och snygga uniformer där det inte förekommer en rynka, ens på byxan och de bär klädseln med stolthet. Bara en sån sak. 

Shinkansen från Tokyo till Kyoto tog 2 timmar och 10 minuter - en sträcka som jag hört tar 8 timmar med buss - och precis som det stod på biljetten höll den tiden trots att den stannar längs vägen för att ta upp fler kunder. Allt går snabbt och effektivt vid varje stopp. Ingen trängsel och inga människor som sticker in föremål eller håller upp dörrarna. Varje år har de en försening som snittar på flera sekunder. Tolv år efter starten 1964 passerade de miljardgränsen för antalet trafikanter och den är fortfarande lika populär.

Bäst av allt är ändå priset. Stockholm till Göteborg med x2000 kostar runt 1500 om man har tur. Denna resa från Tokyo till Kyoto kostar 730 kr. Mat finns att köpa på tåget eller så tar man med sig en bento. 

300 km/h? Javisst.
Kan ju bara drömma om att få sitta i den hytten.

 
 
Ingen bild

Storm

18 oktober 2007 11:27

kool =) om sisådär 8 månader kommer jag antagligen å köra svenska motsvarigheten till denna!! om jag inte flunkar förstås..

 
Caro

Caro

18 oktober 2007 13:36

Du flunkar inte...Du skulle aldrig våga ;)

http://caro.blogagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caro - 18 juli 2008 13:17

Som ni säkert redan förstått har jag bytt bloggportal. Att inte kunna blogga med iPhone var droppen som fick denna bägare av trassel och irritation på bloggen att rinna över och nu flyttar jag. Under veckan som gått har jag pysslat med design och ko...

Av Caro - 12 juli 2008 06:07

Gick inte så bra det där.   Denna blogg stödjer inte Safari i vanliga fall och definitivt inte Safari på iPhone, vilket jag tycker är tråkigt. Jag hade sett fram emot att blogga från Rilles telefon, men nu går inte det.    Överväger nu mer än någonsi...

Av Caro - 11 juli 2008 02:51

Rille kommer instövlandes, trött och svettig efter en sömnlös natt utanför Bic Kamera vid Kyoto Station. Jag får förklaringen att klockan 08.30 kom Bic Kamera-personalen och gav alla övernattare kölappar sen fick köarna också fylla i personuppgifter ...

Av Caro - 10 juli 2008 18:56

Rille sover inte hemma inatt.   Han sover med Brett utanför Bic Kamera i syfte att sätta handskarna på en iPhone som släpps imorrn klockan 11 imorrn.   Rille rapporterar live att det är runt 15 personer som står utanför Bic Kamera och att det kommer...

Av Caro - 10 juli 2008 18:31

Det har varit en tuff vecka med provresultat och ny grammatik till förbannelse. Efter skolan tog jag en siesta och vaknade 20.30. Skönt. Jag är piggare nu än på hela veckan, tänkte jag och drog till Starbucks.   Klockan har hunnit bli 21.30 när jag k...

Ovido - Quiz & Flashcards