Alla inlägg den 2 oktober 2005

Av Caro - 2 oktober 2005 00:00

Igar joinade jag kvartetten som jag akte till muren med. De bestar av ett australiensk par och ett israeliskt par och de är backpackerslajvare och varit runt i varlden ett par varv. Jag siter dar typ "jo, jag har varit i Spanien...och Skottland...". Kanns som att jag borde skita i allt och bara agna mig at att resa i ett ar eller tva. Bara for att ha upplevt nanting liksom.

Vi var vid Sommarpalatset och det var enormt! Jag vet att det ar svart att satta fingret pa vad det ar for byggnad, men ser ni bilderna så kommer ni att känna igen dem. Knatade runt i hur manga timmar som helst och staden tog liksom inte slut. Hade det inte varit for att det inte fanns vettig mat i hela omradet sa hade vi sakert stannat hela dagen. Det roligaste av allt var att vi blev utstirrade HELA tiden. Det var hur mycket kinesiska turister som helst och jag vet inte hur manga familjealbum jag finns med i. Kineserna ar suverant vanliga, odmjuka och framst av allt, blyga. De staller sig bredvid en nar man minst anar det och sen kommer det en blixt eller tva fran nat hall och sen smyger de diskret darifran. Very sneaky-kinda-way. Somliga ler lite vanligt och undrar om de far ta "futuo" och det ar helt underbart efter kortet, da fnittrar de ett "tenk jiuo" (thank you med fet kinesisk brytning) och nastan kutar darifran. Lika mycket som kineserna platat mig och de andra, har jag platat dem.

Besökte i samma veva The Great Bell Temple. De har bl a en buddhastaty pa 8 komma nanting meter som ar karvad ur ett och samma trad. Helt otroligt! De hade vakter dar och tyvarr fick man inte fota och det ar bara att respektera. Det gjorde dock inte sa mycket. Den atmostfaren och energi som var i luften gick helt enkelt inte att fa pa bild.

Kakade Pekinganka till middag igar och det var inte ens i narheten av hur ackligt jag trodde det skulle vara. Pekinganka, dricka + ol, stekta nudlar och ris gick pa 90SEK...for fem personer. Helt galet billigt. Vi brakade om vem som skulle ta notan. Haha. 

------

Idag klev jag upp snortidigt (typ 6.00) mycket tack vare att jag inte kunde sova. Rapade Pekinganka halva natten och det var lagom skoj. Knatade till Temple of Heavens, en promenad pa ca 45 min, for att och marka att kamerabatteriet var helt urladdat. Var sa trott igar att jag glomt satta det pa laddning. Det gjorde inte sa mycket, den ENDA byggnaden som jag dromt om att fota (temple of good harvest) var stangd for renovering och oppnas aterigen i april 2006...aja, har en ursakt att komma tillbaka och kolla pa den...och shoppa lite till.

Av en ren slump hittade vi till en galleria med tre vaningar som var MYCKET billigare an Sidenmarknaden. Kopte lite presenter till min kara mor, prutar sa mycket som det bara gar, men alltid med ett leende pa lapparna. Det finns inget varre an nar turister blir sura och sager sitt slutgiltiga pris for att sen ga darifran. Man kommer VALDIGT langt med ett leende och lite talamod. Kande dock att jag fatt nog nar jag gick in och skulle kopa en kinesisk sidenjacka. Nar jag fragat efter priset var det kort. Det tog mig TIO minuter att komma darifran. Hon holl mig handgripligen pa plats och vagrade slappa. Notera att det enda jag gjort var att kolla vad jackan kostade. Helt javla puckat. Kopte inte nanting fran henne och gick darifran, med en prutande och skrikande kinesiska i halarna. Sjalvklart ar inte alla sa, men det dar var fan det varsta shoppingavtandningen i mitt livs historia.

Jagar biljett till Chengdu. Det finns biljetter pa tag, men har ingen lust att spendera 27 timmar pa ett skumpande tag med slembollande manniskor... Dessutom ar flyg mycket snabbare.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2005 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards