Alla inlägg den 30 oktober 2005

Av Caro - 30 oktober 2005 00:00

Fredagen den 28 okt skulle jag lämna Shanghai kl 11.50 kina-tid. Så blev inte fallet. Flyget var lite mer än 6 timmar försenat pga av kasst väder i Moskva och lyfte inte förrän vid 17.30. Jag lämnade ett nära 30-gradigt Shanghai mot ett smällkallt -10 grader Moskva. Blev tvungen att ta en svart taxi från Shremetyevo flygplats till Hotel Rossija (hotellbokning betald och klar i mitten av aug) där jag skulle bo under natten. Får jag reda på att det inte finns någon bokning vare sig idag eller imorrn eller någon annan dag i mitt förnamn, efternamn eller nationalitet. Tog fram fakturan från resebyrån och visade killen i receptionen och han letade vidare. Nope, ingen bokning alls. Vid det här laget har det gått mer än en kvart och jag är ordentligt trött/förbannad så istället för att skrika ännu mer på den här stackars killen så bokar jag ett singelrum och ber att få kvitto på hela kalaset. NÅN ska få betala för det här och det är fan inte jag.

Lördag 29 okt
Sov relativt bra i min 50 cm breda säng. Klev upp vid 8 och drog ut nästan på en gång. Går utanför dörrarna på hotellet och får svårt att andas för att det är så kallt! Ser Vasiljkatedralen med detsamma och Röda Torget och blir faktiskt lite exalterad. Plåtar lite och sen blir det för kallt så jag knatar in på GUM-gallerian för frukost. Jag trodde att jag skulle shoppa som fan i Ryssland men det hände inte.

[Innan jag berättar vad som hände på flygplatsen: Mitt hemflyg blev förskjutet med en dag typ tre veckor innan jag ens åkte till Kina. Jag dubbelkollade med min resebyrå och sen ringde jag Aeroflots kontor i Sverige för att veta om jag fortfarande kunde åka på samma tryckta biljett och det skulle inte vara några som helst problem, inga ändringar behövdes på biljetten. Bolaget visste om ändringarna och vilka passagerare som skulle finnas ombord, fick jag höra. Yeah right...]

Flygplatsen senare: Incheckningen och de tre säkerhetskontrollerna var utan anmärkning. Sätter mig på planet som ska gå enligt tidtabell och spänner fast mig. Helt plötsligt dyker det upp två beväpnade och uniformerade killar och undrar om jag är jag. De upplyser mig, på ett mycket otrevligt sätt, att jag inte får åka med det här flyget eftersom min biljett är ogiltig och att jag egentligen skulle ha flugit hem igår. Drar hela historien för dem, men de insisterar på att jag ska följa med. "Om jag följer med er, kommer jag att få betala för en ny flygbiljett då?" frågade jag dem. "Ja", svarade de i kör. Då orkade jag inte hålla mig längre. Jag exploderade, skrek och svor att det inte fanns en chans i helvetet att jag 1. skulle följa med dem 2. köpa en ny biljett 3. vänta på ett nytt Sverigeflyg till imorrn. Blev helt jävla röd i fejjset av gormandet och när jag tystnade såg jag två förvånade fågelholkar. De kollade på varandra, garvade lite nervöst och sen gick de därifrån. Jag var bombsäker på att de skulle komma tillbaka med förstärkning för att släpa mig av planet, men det hände inte. Var inte lugn förrän vi var i luften och jag grät av lättnad. Jag ville verkligen inte ringa till Rille och säga att jag blir kvar ytterligare en dag i Ryssland, utan visum till och med. När jag landade i Stockholm var jag smått skakis fortfarande.

Slutet på min resa kanske inte var världens bästa, men fan...I övrigt har jag haft skitkul. Hela den här månaden har varit som en enda stor fest av kulturella utbyten, krockar och nya erfarenheter. Har aldrig saknat mitt hem däremot har jag saknat människor som står mig nära (ni vet vilka ni är). Undrar hur lång tid det tar innan jag kommer komma in i rutinen och vardagen igen, när minnena börjar blekna och jag känner reslust igen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2005 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards