Alla inlägg den 9 oktober 2005

Av Caro - 9 oktober 2005 00:00

Efter att ha sovit en del igar kvall gick jag ut for att kolla lite pa stan. Det var fortfarande lite ljust ute. Tappade hakan nar jag kollar upp pa berget och far se Potalapalatset i en helt gudomlig solnedgang. Plockar fram kameran och...batterierna ar slut sa jag fick snallt vanta.

Traffade ett par fran Beijing som var har pa semester och vi borjade prata om sprakskillnader mellan tibetanska och mandarin fran Beijing. Efter ett tag berattar de att de skulle till Mount Everest Basecamp idag och undrade om jag skulle med eftersom de hade en plats over i jeepen. Fan. Hade det inte varit for att jag inte acklimatiserat mig annu sa hade jag inte tvekat for att folja med. Pa tal om acklimatisering sa kan jag saga att jag sovit bort min hojdarsjuka. Den varsta delen av den iaf; har inte huvudvark, andas inte genom ett sugror langre och oronsuset ar borta, men jag kan fortfarande inte ga speciellt snabbt i trappor. Kanns som att jag overbelastar ALLT da.

Nar jag klev upp imorse var det skitkallt. Drog pa mig langarmad troja, bagge fleecetrojorna pa varandra och en halsduk och sen gick jag ut och kollade i stan. Besokte Jokhangtemplet och sag bland annat munkar i Nike-skor. Det var sa inte matchande till resten av uniformen, om jag sager sa. Ville sa garna plata dem, men tydligen kostar det att fota "vackra och karakteristiska" manniskor har i Lhasa. Turisterna har skamt bort invanarna i Lhasa eller sa ar det de sjalva som kommit pa att "vi kan tjana pengar pa vart utseende". Missuppfatta mig inte, jag betalar garna, men jag vagar helt enkelt inte fraga. Besokte ocksa det muslimska kvarteret och det var som att komma till en HELT annan stad. Texter pa arabiska, kvinnor i huvudduk, vattenpipor och halal-restauranger fanns overallt. De hade ingen kebab eller falafel dock...

Ovido - Quiz & Flashcards