Direktlänk till inlägg 13 oktober 2005

Shopping och gastvanlighet i Lhasa

Av Caro - 13 oktober 2005 00:00

Senast jag kollade vagde min ryggsack 14 kg och det ar alldeles for mycket for en klenis som jag. Sa efter garddagens shoppingrunda sprang jag ivag till posten och postade allt som jag handlat i tidigare stader, dvs souvenirer och lite klader. Haller tummarna for att allt ska komma fram ordentligt ocksa. Paketet ska vara framme samtidigt som jag (om tva veckor).

Caitlin & Craig skulle resa vidare idag sa igar kakade vi middag pa ett stalle som hade show med tibetansk dans och sang. Det var kul som fan! Det hela avslutades med att en "yak" (tva snubbar i en yakoutfit) kutade loss i lokalen. Turisterna, dvs vi, var overfortjusta.

Efter middagen tar vi en promenad och kommer till en liten affar dar det star tva kvinnor och pratar med varandra. Den ena dricker ol och roker och den andra ar bara allmant glad. Den oldrickande kvinnan skriker "tashi dele!" (= hej i tibet) nar vi kommer in i affaren och sen var cirkusen i full gang. Hon borjade kora drinking games pa tibetanska och det var ju bara att hanga pa. Man vill ju inte pa nat satt forolampa deras gastfrihet...20 minuter senare kommer vi darifran, illamaende pga all ol och cigarettrok.

Gar runt lite till och Caitlin bestammer sig for att hon ska ha annu en mossa. Kommer tillbaka till samma affar och samma scen spelas igen, fast denna gang var den har kvinnan väldigt mycket mer på örat och dansade runt i den lilla affaren. "Tashi dele!" skreks det med jamna mellanrum, Lhasa beer flodade och vi drack till bristningsgransen. Vi sa hela tiden "noooo", men kvinnan ignorerade oss. Det finns inga ord for 'ja' eller 'nej' pa tibetanska och det forbattrade inte var situation direkt.

Kvinnan stannar helt plotsligt upp och vinglar ivag till ett stall med en massa halsband, tar upp det finaste gjort av yakben och trar den pa Caitlins hals. Hon forsokte gora motstand men kvinnan hade bestamt sig. Sjalv fick jag ett armband gjort av korall och onyx och det var ingen mening med att forsoka betala eller tacka nej. En gava ar alltid en gava och man forolampar varden om man inte vill ta emot den. Jatterorda av kvinnans gastfrihet och givmildhet spenderade vi ytterligare en halvtimme skalandes innan vi tackade for oss (thoo jaychay) och vinglade darifran.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caro - 18 juli 2008 13:17

Som ni säkert redan förstått har jag bytt bloggportal. Att inte kunna blogga med iPhone var droppen som fick denna bägare av trassel och irritation på bloggen att rinna över och nu flyttar jag. Under veckan som gått har jag pysslat med design och ko...

Av Caro - 12 juli 2008 06:07

Gick inte så bra det där.   Denna blogg stödjer inte Safari i vanliga fall och definitivt inte Safari på iPhone, vilket jag tycker är tråkigt. Jag hade sett fram emot att blogga från Rilles telefon, men nu går inte det.    Överväger nu mer än någonsi...

Av Caro - 11 juli 2008 02:51

Rille kommer instövlandes, trött och svettig efter en sömnlös natt utanför Bic Kamera vid Kyoto Station. Jag får förklaringen att klockan 08.30 kom Bic Kamera-personalen och gav alla övernattare kölappar sen fick köarna också fylla i personuppgifter ...

Av Caro - 10 juli 2008 18:56

Rille sover inte hemma inatt.   Han sover med Brett utanför Bic Kamera i syfte att sätta handskarna på en iPhone som släpps imorrn klockan 11 imorrn.   Rille rapporterar live att det är runt 15 personer som står utanför Bic Kamera och att det kommer...

Av Caro - 10 juli 2008 18:31

Det har varit en tuff vecka med provresultat och ny grammatik till förbannelse. Efter skolan tog jag en siesta och vaknade 20.30. Skönt. Jag är piggare nu än på hela veckan, tänkte jag och drog till Starbucks.   Klockan har hunnit bli 21.30 när jag k...

Ovido - Quiz & Flashcards