Alla inlägg den 2 juli 2007

Av Caro - 2 juli 2007 08:45

Hypotes
Testpersonen, dvs jag, tappar eller minskar smärtan i ryggen i samband med att minst 8 cm klackar används vid dagligt bruk där sneakers annars kunde varit lämpliga.

Metoden jag använt mig av är att vid 30 tillfällen gå i högklackat minst 2 timmar per gång utan uppehåll om inget annat uppges.

Resultat
20 av gångerna jag fått bort smärtan helt. Vid 3 fall av 30 kunde jag inte gå alls dvs inte ens barfota. 5 av 30 var jag smärtfri när jag tog av mig skorna för att få ont igen mindre än 30 min senare. 2 av 30 var jag tvungen av avbryta testet pga skoskav eller illasittande skor.

Slutsats
Högklackat ger mig ont i fötterna, men minskar min ryggsmärta något. Jag kan inte säga att det är vinst varje gång, men vissa tillfällen är det verkligen en märkbar skillnad. Det är svårt att förklara graden av smärta för nån som haft turen att slippa diskbråck, men minsta smärtlindring är ändå en lättnad.

Kommentar
I rehabiliteringssyfte undrar testpersonen om det finns möjlighet att få ekonomisk stöd. Skogarderoben behöver underhållas och nya "ortopediska" skor i andra modeller, men ändock med hög klack, måste inhandlas för att bekräfta teorin ytterligare.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards