Alla inlägg den 4 juli 2007

Av Caro - 4 juli 2007 14:30


Optimus Prime gillade jag när jag var liten. Han var snäll och beskyddande och tyckte att människosläktet förtjänade en chans. Megatron skrämde mig, han röst var genomelak och kall. Jag ville så gärna ha en egen Optimus Prime! Vi pratar nu inte om leksaken, utan jag ville ha honom som kompis på riktigt, i full skala så jag kunde åka bil till skolan och aldrig oroa mig om att klasskompisarna skulle vara elaka.

Väldigt många år senare är jag på väg för att se dagens första föreställning av filmen Transformers. Förväntningarna är nere vid fotknölarna. Den sög inte som tur var, men jag höjer dock ett finger i varnande syfte; filmen är anpassad för den amerikanska publiken samt den oinvigde så de var TVUNGNA att lägga in en cheezy kärlekshistoria. Annars är det gamla vanliga: de goda Autobots versus onda Decepticons på planeten jorden för en fight om Kuben.

Det välbekanta ljudet när de går från fordon till robotar var nostalgi. Optimus Prime röst spelas fortfarande av Peter Kullen som gav liv åt samma karaktär under filmen och serierna på 80-talet. Hugo Weaving, Mr Smith i Matrix, gav röst åt Megatron, ondingarnas ledare, och ja, det lät läskigt. Jag blev dock fundersam över den gula Camaro:n. I serien var den en Volkswagen Beetle vid namn Wheelie, men efterforskningar har visat att VW inte ville bli förknippade med krigsleksaker och därför blev det en Camaro som fick heta Bumblebee.

Visuellt är Transformers fenomenal. Folk som uppskattar CGI kommer verkligen att gilla den här filmen, men suckar förmodligen högt vid comedy relief som Frenzy, även känd som "the energizer bunny from hell" eller som jag tolkade den; filmens Jar-Jar Binks, fast utan skrupler för att döda och är dessutom grafiskt snyggare. Trots detta tycker jag att den är mycket sevärd. Industrial Light & Magic har överträffat sig själva och automatiskt gett mycket högre förväntningar inför uppföljaren. För det kommer väl en uppföljare?

Av Caro - 4 juli 2007 08:41

Ser ut som Kramer i håret. Inte smickrande, men roligt. Är noga med att möta kundens blick när jag gäspar för att förstärka intrycket av nyvaken & uttråkad.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards