Direktlänk till inlägg 16 maj 2008

Onigiri - Risbollen

Av Caro - 16 maj 2008 05:20

Det känns som att onigiri utgör en stor del av japanska snabbmatskulturen. I Stockholm kan man ta en korv med bröd på Seven Eleven eller på gatan. I Japan är det alltså risbollen som finns på konbini (convenience store) överallt. Kostnaden för ett sånt mellanmål ligger mellan 105 till 150 yen (6.50-8.50 SEK) och tack vare riset kan man hålla blodsockret uppe ytterligare en stund.


Jag äter onigiri så gott som varje dag. Det är inte längre en överraskning vid första tuggan som det var förut i och med att jag numera kan läsa japanska kanjis. Det var obehagligt i början när jag försökte lista ut vad det var i för att inse att just den här smaken var inte min grej. Tur att jag inte har matallergier...


Det finns flera varianter på onigiri. Ibland kan de ha algpapper hela vägen runt eller bara en slinga runt för att hålla ihop bollen och ibland ingen slinga alls och bollen hålls ihop av sig själv. Innehållen varierar från gryta med nötkött i till tonfisk med majonäs. Har jag tur så kan det till och med finnas risbollar med tsukemono, dvs inlagda grönsaker blandade med ris. Det går nämligen åt som smör i solsken vid just vår konbini.


Här är en liten kurs på hur man bryter sig in i den onigiri med algpapper runt.


Dagens risboll med nötkött i.

Notera siffrorna 1, 2, 3 som finns markerade på hörnen.


Börjar med att riva bort 1 hela vägen runt.

Sen drar man försiktigt i 2 och därefter 3.


Har man inte tappat sin risboll i backen vid det här laget så kan det se ut såhär.


Mums! 

 
 
Linda

Linda

16 maj 2008 14:06

Som vegetarian har jag aldrig ätit just den där smaken, men jag älskar många av de vegetariska alternativen! T.ex natto (som typ ingen annan västerlänning i detta universum tycks uppskatta :P)

http://tokyotidbits.blogspot.

 
Caro

Caro

17 maj 2008 02:34

Jaa, natto har verkligen en speciell smak. Jag käkade en natto-onigiri under min jag-kan-inte-ens-läsa-hiragana-period och det var en obehaglig upplevelse, men det var mest för att jag inte kunde sätta fingret på vad det smakade.

Torkat och saltat natto som snacks är mumma till drinkar. Det hade jag aldrig trott om jag inte smakat själv :D

http://caro.bloggagratis.se

 
Maria

Maria

17 maj 2008 10:14

Nomnomnom!!! Jag måste göra onigiris idag.

http://your-other-left.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caro - 18 juli 2008 13:17

Som ni säkert redan förstått har jag bytt bloggportal. Att inte kunna blogga med iPhone var droppen som fick denna bägare av trassel och irritation på bloggen att rinna över och nu flyttar jag. Under veckan som gått har jag pysslat med design och ko...

Av Caro - 12 juli 2008 06:07

Gick inte så bra det där.   Denna blogg stödjer inte Safari i vanliga fall och definitivt inte Safari på iPhone, vilket jag tycker är tråkigt. Jag hade sett fram emot att blogga från Rilles telefon, men nu går inte det.    Överväger nu mer än någonsi...

Av Caro - 11 juli 2008 02:51

Rille kommer instövlandes, trött och svettig efter en sömnlös natt utanför Bic Kamera vid Kyoto Station. Jag får förklaringen att klockan 08.30 kom Bic Kamera-personalen och gav alla övernattare kölappar sen fick köarna också fylla i personuppgifter ...

Av Caro - 10 juli 2008 18:56

Rille sover inte hemma inatt.   Han sover med Brett utanför Bic Kamera i syfte att sätta handskarna på en iPhone som släpps imorrn klockan 11 imorrn.   Rille rapporterar live att det är runt 15 personer som står utanför Bic Kamera och att det kommer...

Av Caro - 10 juli 2008 18:31

Det har varit en tuff vecka med provresultat och ny grammatik till förbannelse. Efter skolan tog jag en siesta och vaknade 20.30. Skönt. Jag är piggare nu än på hela veckan, tänkte jag och drog till Starbucks.   Klockan har hunnit bli 21.30 när jag k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards