Alla inlägg den 1 april 2008

Av Caro - 1 april 2008 20:35

Tog purikura-kort med lillasyster idag. Jag fick en chock när vi skulle leka med bilderna. Kolla hur stora ögonen är! Apparaten förstorar ögonen av sig själv, det här var ingenting vi gjorde själva.


Grymt roligt var det i alla fall. Jag skrattar alltid lika mycket när jag tittar på dessa två bilder. Galet stora ögon är ju bara förnamnet. Carina gjorde ett kanonjobb när hon fotade dessa bilder med sina kamera och tack för att jag lånar bilden lite...


Vi åker till Tokyo med nattbussen. Det ska bli intressant att se hur min rinnande näsa och slemhosta ter sig på bussen. 

Av Caro - 1 april 2008 16:52

undefinedTvå gånger per år, under vår och höst, uppträder geishor för allmänheten på olika teatrar i Kyoto. Vi gick på Miyako Odori på Gion Kobu Kaburenjo teatern. De dyraste biljetterna kostade 4300 yen och då ingick en snabb teceremoni. Bara för att få se en riktig geisha och hennes maiko (lärling) var värt priset.









Bägge uppträdde senare i föreställningen.


Föreställningen utspelade sig under årstiderna. Jag önskar bara att min japanska hade varit bättre så att jag kunde förstå mer av handlingen och sångerna. Egentligen gjorde det inte så mycket, bara scenografin var en fest för ögat. Salongen släcktes ned och när den tändes upp igen fick ögonen en chock av alla färgerna och detaljerna på dansarnas kimono.


Man fick inte ta bilder under föreställningen så jag lånar en bild från deras hemsida (www.miyako-odori.jp)

 


På väg till restaurangen gick vi igenom Gion i full sakurablom.

Ovido - Quiz & Flashcards