Alla inlägg den 7 juni 2008

Av Caro - 7 juni 2008 23:59

undefined

Dessert: glass på flingor med chokladsås OCH grädde


Keiko valde att fira sin 22-års dag på en izakaya i Kyoto. Där fick vi smaka på inte mindre än 12 olika rätter inklusive dessert. I menyn ingick det fri bar och det skålades friskt. Mycket gott och jättetrevligt.


Födelsedagsbarnet valde dansklubb framför karaoke och vi satte av mot Sam & Dave. Hemgång för Rille och mig vid 02 och blir som vanligt kallade för kärringar på grund av "tidig" hemgång.


Av Caro - 7 juni 2008 14:53

Coco Ichinbanya är ett fast food-typ av curryställe där de har rätter som är såsbaserade med ris något frityr till. Folk associerar curry med indiskt mat och det här är den japanska varianten av det.


Currysåsen kommer i olika styrkor. De glada eller de smått ansträngda smajlisarna kan ge en ledtråd på hur stark currysåsen kan bli. Jag brukar ta en trea i styrka, medan Rille tar en etta. Vid ett tillfälle trodde jag att mina smaklökar blivit vana vid styrkan, det smakade ingenting liksom. Men de visade sig sen att personalen förväxlat våra beställningar...







Man kan välja hur många gram ris man vill ha också. 300 gr är standard och det brukar alltid bli över, så jag brukar beställa 200 gram och då kostar det också 50 yen mindre.Sen kan man också välja till topping som ost(!), ägg eller vitlök. Sallader finns som huvudrätter och som tillbehör.


Det är billigt att äta på Coco. Panerad kycklingfilé med 300 gram ris och en boll med potatissallad kostar ca 850 yen --> 48,50 SEK. Mättnadskänslan varar länge, men risken finns att man rapar curry resten av dagen.

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards